pátek 18. října 2013

4 INCI pod lupou - skvalan/skvalen (Squalane)

Skvalan (někde najdete i skvalen, ale není to úplně totéž, a najít můžete i starší název fitoderm) jsem až do léta vůbec neznala, objevila jsem ho díky blogu http://crazycavylady.blogspot.com/, když jsem slídila po receptech na přípravu mýdla. Hodně mě lákalo vyzkoušet ho při experimentování v kosmetice, protože dobrých olejů, které se rychle vstřebávají (pořád vylepšuju recept na obličejový olej pro denní péči, vhodný pod makeup), není nikdy dost. I když... On skvalan není tak úplně olej. Spíš olej-neolej. A tahle vlastnost hodná Královny Koloběžky První nakonec ho nakonec přivála do mé poštovní schránky. 


Můj skvalan pochází z oliv, kromě nich se však vyskytuje i v oleji z rýže, pšeničných klíčků nebo laskavce amarantu. Vůbec nejdřív byl extrahován ze žraločích jater, ale proč kvůli němu zabíjet žraloky, když se dá stejně dobře sehnat jinde, že... Jak jsem na vlastní kůži zjistila, k pokožce se skvalan chová velice šetrně. Pěkně ji vyhladí, aniž by ji umastil nebo ucpával póry. V přírodní kosmetice tudíž úspěšně simuluje silikony, které mají podobné účinky. A jak jsem zjistila, pod minerální makeup je díky tomu naprosto ideální. 

Skvalan se totiž molekulárně podobá lidskému sébu a tak by měl být vhodný pro všechny typy pleti. Není vůbec drahý (resp. jeho výroba), zjemňuje a vyhlazuje kůži, regeneruje. Dobře mi zhojil např. jednotlivé pozůstatky akné a vyrovnal stav pleti teď na podzim, kdy pleť reaguje na chladnější teploty. V tom mi připomíná jojobový olej. Úplně se těším na to, jak ty dva letos v zimě zaměstnám a vytvořím ultimátní elixír zdraví a hezkého vzhledu! Navíc je to antioxidant, ale tahle hojně propíraná vlastnost je u mě na okraji zájmu, protože díky vitamínu E všude v mojí kosmetice mě volné radikály neděsí. 


A propos pleť a teplotní výkyvy... Naprosto neskromně se musím pochlubit konstatováním, že moje pleť v posledních dvou letech vlastně nestávkovala. Nemastí se, není přesušená, pupínky a další nešvary včas podchytím a rychle vyléčím... Klep klep na dřevo. To se mám! 


Další pozitivní vlastnosti skvalanu (jak jsem je vyhodnotila já): je prakticky bez vůně, stačí ho dvě tři kapky z pipety k rozetření na celý obličej, okamžitě se vstřebává. Plánuju ho zařadit do svých vlasových zábalů a oleje na nehtovou kůžičku. 

Kritické okénko:
Na internetu je o skvalanu/skvalenu bohužel minimum informací v češtině. Navíc jsem objevila, že varianta skvalan je ještě neznámější než skvalen a že skvalen se mylně zaměňuje za skvalan. Pokud jste z toho úplně perplex, tak raději hledejte pod anglickými termíny squalane a squalene. S tím, že varianta s "a" je ta žádoucí. Na kosmetických obalech by se rozhodně měl objevit název skvalan (squalane), protože skvalen (squalene) oxiduje, a proto se do kosmetiky nehodí. Já jsem třeba docela háklivá na zkomoleniny a překlepy na etiketách (hemeroidy a hemoroidy jsou klasika) a rozhodně bych si nekoupila krém se skvalenem, i kdyby výrobce nebo distributor měl na mysli skvalan... Z principu. 

Mějte se hezky!





Volně čerpáno z:
http://www.olionatura.de/_oele/index.php?id=33
http://naturalbeauty.about.com/od/Ingredients/a/What-Is-Squalane.htm
http://www.ingredientstodiefor.com/item/Olive_Squalane/129/
http://www.makingcosmetics.com/Squalane-p170.html


4 komentáře:

  1. O tom jsem nikdy neslyšela (ale to ani o mnoha jiných věcech) a zní to moc zajímavě a užitečně. Myslím, že to potřebuju, děkuju za objevný článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač! Pro mě byl skvalan taky úplně něco nového :)

      Vymazat
  2. Čistý přírodní skvalan můžete koupit také zde http://domaci-kosmetika.eu/cs/aktivni-latky-a-vitaminy/64-skvalen.html :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky se dá. Jen mi vadí, že na stránkách píšou jednou skvalen a jednou skvalan. Od obchodníků s ingediencemi bych očekávala větší informovanost, takhle raději vyhledám prodejce, co si skvalan a skvalen nepletou.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!